Damer

Matchplay Damer 2022

Matchplay er et morsomt spilleformat der man spiller mot en motstander, hull for hull, og hvor det gjelder å vinne flere hull enn motstanderen. Den som bruker færrest slag netto (dvs. brukte slag minus tildelte slag på hullet) vinner hullet. Se eksempel lenger ned på siden for forklaring når det gjelder tildeling av slag og innrapportering av resultat.

Gruppespill
Vi spiller først gruppespill over 9 hull, der man blir satt opp i grupper à. 4 eller 5 spillere og alle spiller en match mot de andre spillerne i gruppen. De beste i hver gruppe går videre til utslagsrundene (hvor mange som går videre fra hver gruppe vil avhenge av antall påmeldte).

I gruppespillet gis det 3 poeng for seier og 1 poeng for uavgjort.

Ved lik poengsum vil innbyrdes oppgjør telle.

Der hvor flere spillere har lik poengsum, og en ikke kan skille på innbyrdes oppgjør, vil summen av hull opp eller ned i løpet av hele gruppespillet avgjøre.

Når alle matchene i gruppespillet er avgjort, vil vi sette opp hvem som møter hvem i 1/8 dels-finalene.

Finalespill (utslagsrunder)
I utslagsrundene spilles matchene over 18 hull, hvor vinneren er den som har vunnet flest hull. Ved delt match (uavgjort resultat), spilles Sudden Death fra hull 1, til en av spillerne har vunnet et hull. Eventuelle tilleggslag tilkommer på nytt.

Spilleplanen for Match Play 2022

Påmeldingsfrist: Tirsdag 10. mai, kl. 23.00

Tidsfrister:

Gruppespill:  31. juli
Kvartfinaler:  28. august
Semifinale:  18. september
Finale og bronsefinale spilles lørdag 24. september

Begge spillere har ansvar for at matchen kommer i gang i tide. Det kan være lurt å sjekke med de andre i gruppen når sommerferie skal avvikles, slik at matchene spilles før den tid.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Eksempel på tildeling av slag
Spiller A har 24 tildelte slag på 18 hull. Spiller B har 15 tildelte slag på 18 hull. Differansen er da 9 slag over 18 hull.

Disse 9 slagene som spiller A har flere enn spiller B og som gjelder for 18 hull, fordeles på hullene med Index 1 til 9. Dette vil si at spiller A har 1 slag mer å gå på enn spiller B på disse hullene. Merk av hullene dette gjelder på scorekortet. Det vil da komme frem hvilke hull spiller A har ekstra slag på når det spilles 9 hull.

Det er viktig å gå gjennom dette før man starter runden.

Rapportering av resultat:
Spilleren med lavest netto score på hullet vinner hullet. Ved lik netto score deles hullet. En match er vunnet når en spiller leder med et antall hull større enn antallet hull som gjenstår å bli spilt.

Resultatet noteres etter følgende logikk:

Hvis en spiller leder med 3 hull og det er 2 hull igjen å spille, skrives resultatet 3 & 2
Hvis en spiller leder med 2 hull og det er 1 hull igjen å spille, skrives resultatet 2 & 1
Hvis det står likt etter 8 hull, og den ene vinner på hull 9, skrives resultatet 1 & 0

etc. etc.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Vinneren av matchen har ansvar for å sende resultatet på epost til annecingebretsen@gmail.com

Deltageravgift kr 150,- settes inn på damekomitéens konto: 8601 89 93823, innen 22. mai 2022. Husk å ta med info om eget navn, medlemsnummer - og at det gjelder Matchplay.