Herrer - Gruppen for alle herrespillere fra 20 år og til 99 år.

Info Herreturneringer 2021

Av: Stein S. Hovden  |  Publisert: 12. april 2021  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Hei alle herrespillere. Her kommer litt info angående årets herreturneringer.

Herrenes turneringsplan for 2021 er klar.
Det blir noen forandringer i forhold til forrige sesong når det gjelder turneringene og premieringsformene.
Det blir en miks av turneringer med netto og brutto slag, og etter ønske fra en del av dere legger vi inn en parturnering Texas Scramble vår og høst. Her vil begge spillere på laget bli belønnet med Order of Merit poeng. Det blir fem 18 hulls turneringer, hvor to av disse er sommerturnering sammen med damegruppen, og avslutningsturneringen, som i år blir kun for herrene. På grunn av bespisning etter sommerturneringen og avslutningsturneringen, gjennomfører vi disse som shotgun i år. Alle vil da være ferdigspilt omtrent samtidig.

Match Play
Antall deltakere er i år utvidet til 40. Det vil bli innledende grupper som før, men nå med fem i hver gruppe, hvor de to beste går videre til vanlig match spill. I de gruppene som har fem spillere vil det m.a.o. bli fire matcher på alle. Match spillet har vært meget populært de siste årene, og vil avsluttes med finalespill sammen med damene i slutten av september. Kevin og Stein vil også i år organisere match play oppsettet, så det er i de beste hender.

Mini Tour
Dette har blitt en meget populær tre dagers turnering hvor herrene har en vandre pokal, som Alf Kåre har pusset og gnidd på siden i fjor. Vi starter fredag 4 juni med 9 hull stableford, lørdag morgen 9 hull netto slag, og avsluttes morgenen søndag 6 juni med brutto slag. Vinneren blir den som har lavest sammenlagt plass siffer etter tre dager. Det blir spilt i en klasse for herrer og en for damer. Hcp grense blir 25 for herrer og 30 for damer. For herrene blir det gitt OoM poeng for de ti beste hver dag, i tillegg til sammenlagt. Premieutdelinger finner sted etter turneringsslutt søndag formiddag.

Herreturneringer
Vi vil i år spille i tre klasser i de fleste turneringene. Unntaket er parturneringene, Mini Tour og Sommerturneringen med damene. Det er planlagt felles bespisning etter sommerturneringen, grilling eller annet. Hcp gruppene blir slik: Klasse A, +8-14,0, klasse B 14,1-19,0, klasse C 19,1-36. Ved påmelding vil det være en klasse SML som samler alle tre klasser og gir grunnlag for tildeling av OoM poeng. Denne MÅ alle krysse av i tillegg til sin ordinære klasse. Sommerturneringen vil ha hcp krav 25 for herrer og 36 for damer.

Deltakeravgift.
Vi vil kreve at påmelding er forhåndsbetalt til turneringene i år, dette blir sjekket av kasserer kvelden før turneringen, og de som ikke har betalt da, blir slettet fra startlisten. Vi gjør dette for å unngå kø og mange aktiviteter inne på turneringskontoret.

Premiering
Order of Merit for vårsesongen går ut. Det blir sammenlagt for hele sesongen, hvor de 12 beste rundene teller i sammendraget. Det blir nytt poengsystem hvor de 25 beste hver spilledag får poeng. Ved sesongslutt premieres de 10 beste på OoM listen.
Birdiekongen beholdes, og den med flest birdier i turneringene premieres på avslutningen. I Match Play premieres de fire som er i sluttspillet.
I uketurneringene får de tre beste i hver klasse premie, pluss at vi premierer beste bruttospiller i hver turnering. Månedens spiller går ut og erstattes med Månedens Bragd, hvor herrekomiteen premierer en spiller som har gjort noe ekstraordinært i løpet av måneden.
Closest to pin vil avgjøres i samlet klasse, mens Longest Drive blir i hver klasse, men på samme hull. Viktig at man vet hvilken klasse man spiller i, ble litt rot med dette i fjor. Ved forandring i hcp kan man bli flyttet mellom klasser, så følg med på hvilken klasse du tilhører i hver turnering.

Nyheter
Herrekomiteen vil i år bestå av Henry Solhaug, leder, Stein S.Hovden nestleder, Bent Ulvaag Johansen kasserer, Kevin McFadden match play ansvarlig, Alf Kåre Andersen polfarer, samt at Inge Trandum og Jan Wilhelm Dahl som deler en plass i komiteen. Vi er m.a.o. en meget rutinert gjeng med lang fartstid i denne og andre komiteer i klubben.

Vi vil onsdag 23 juni arrangere en parturnering hvor nye spillere som har lyst til å prøve turneringsspill kan melde seg på. Vi setter sammen en rutinert herrespiller og en ny spiller som spiller 9 hull scramble. Her blir det ingen OoM poeng å hente, men en liten premiering etterpå. Håper en del av de rutinerte kan sette av litt tid og introdusere turneringsspill for et nytt medlem.

En annen nyhet er at vi vil invitere damene til å være med på en Golf og Vin turnering en ledig lørdag ettermiddag i september. Påmeldingsavgift blir en flaske vin, og premiering blir selvsagt vinflasker. Vi starter med 9 hull putting, og går deretter ut og spiller 9 hull på banen, slik at det blir 18 hull på scorekortet. I forbindelse med premie utdelingen vil vi ha en quiz match mellom ballene, hvor temaet selvsagt vil være vin. Lignende opplegg har vært populært i andre klubber, og vi vil forsøke noe som er litt uhøytidelig og ikke bare dreier seg om Order of Merit poeng. Ser ut som lørdag ettermiddag 18 september er en aktuell dato.

Vi ønsker alle aktive herrespillere en strålende sesong på alle områder. Som en kjent person en gang sa: golf er det fineste spillet å være dårlig i, og som en annen sa, en dårlig dag på golfbanen er bedre enn en god dag på kontoret. Husk dette de gangene spillet ikke sitter helt som planlagt.

Henry,
for herrekomiteen.