Herrer

Matchplay Herrer 2022 - Finalene er ferdigspilt

Av: Stein S. Hovden  |  Publisert: 27. september 2022  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Finalen og bronsefinalen ble spilt lørdag 24. september.

Det ble to jevne kamper og til slutt sto Alf Kåre Andersen igjen som vinner av bronsefinalen og Kjetil Ramsøy som vinner av årets Matchplay herrer.

I bronsefinalen ble det spill til hull 18 hvor Alf Kåre slo Teodor Hagen-Westerlund med 2 hull opp og null hull igjen å spille.
I finalen var Kjetil litt mer overlegen en Jens A. Nes, som ble slått 3 hull opp med kun et hull igjen.

Vi gratulerer alle spillerne og premieutdelingen vil foregå førstkommende lørdag under herrenes avslutningsturnering.

Herrekomitéen takker alle spillerne som stilte opp i år. Vi håper at alle har syntes dette har vært morsomt og er tilbake neste år. Vi planlegger noen små justeringer for å kunne få med flere spillere.

Diverse info/statistikk

Snitt handikap: 17.1

Mest vanlige resultat i gruppespillet:
  1.   Uavgjort           19 stk.
  2.   3/2                   17 stk
  3.   2/1                   16 stk
  4.   4/3                   14 stk.
  5.   1/0                   10 stk
Mest sjeldne resultat i gruppespillet:
  1.   5/3                   3 stk
  2.   4/2                   4 stk.

Det ble gitt totalt 10 walk over.

Det blir også pratet om spillerne med lavest eller høyest handikap har best forutsetninger i matchplay. Har sett litt på fordelingene på antallet spillere som har gått videre etter gruppe spill, 16- og 8-dels finalene ihht til hvordan de var ranket ved påmelding.

Table

Description automatically generated

Som vi kan se er det relativt jevnt for de spillerne som er ranket topp 30. For å bli ranket topp 30 måte man ha handikap 18.8 eller bedre.

I finalene var det til slutt to spillere som var ranket mellom 21 og 30 som kom seg helt gjennom årets matchplay, samt en fra topp ti og en fra rangering mellom 31-40.

Finalistene var ranket slik:
  1. Kjetil (23)
  2. Jens (37)