Damer

Start påmelding:Se Golfbox
Slutt påmelding:Se Golfbox

Beskrivelse

Hvis noe skjer som gjør at du må melde deg av etter fristen, eller du ikke er påmeldt innen fristen,  men håper det er plass til en til:
Ta kontakt med kontaktperson for tirsdagsturneringen 14. mai: Ann-Mari Strand, 976 42 422

Generell informasjon om kunnskap det er greit å ha.
Det er to spilleformer i golf:
*matchspill - er spill der man individuelt eller som lag, konkurrerer om å vinne ett og ett hull. Texas scramble og Irish Greensome er typer av matchspill.
Matchspill er ikke handicap-tellende
*slagspill - er spill der man individuelt eller som lag, spiller for å fullføre runden med færrest mulig slag. Resultatet kan regnes ut uten å ta hensyn til spillerens spillehandicap (brutto slag), eller man regner ut resultatet for runden etter å ha trukket fra antall tildelte slag ut fra spillernes handicap på den aktuelle banen (netto slag).  Slagspill er, som hovedregel, handicaptellende.

Om Stableford:
Stableford er en scoringmetode, og alle handicaptellende runder omregnes til Stableford-poeng per hull, basert på hvor mange slag du bruker eller har anledning til å bruke, på et gitt hull. Summen av Stableford-poeng avgjør om ditt golfhandicap blir endret etter runden.

Omregning foretas for hvert enkelt hull ved at bruttoscore minus handicapslag for hullet, gir en nettoscore. Nettoscoren omregnes til Stableford-poeng i forhold til ditt par på det enkelte hull, og summeres til en total for runden. Det vil si at om du spiller runden på par regnet ut fra ditt spillehandicap, oppnår du 36 poeng. Totalen for runden, enten den er over eller under 36 poeng, danner grunnlag for eventuell justering av ditt handicap.
Når vi sier at vi spiller en Stableford-turnering på tirsdagsturnering på Grini, betyr det da at vi spiller en individuell slagspillturnering der du konkurrerer med de andre på flighten, og med alle andre spillere i turneringen, om beste totalscore, utregnet som Stablefordpoeng.

I praksis betyr dette at når det er klart at du ikke kan få noen Stableford-poeng på hullet (fordi du har brukt opp dine tildelte slag), skal du plukke opp ballen: det sparer tid for alle og gir bedre flyt i spillet.

Turneringsformatet er  handicaptellende, og det teller også med i regnskapet for Orders of Merit 2019:
Order of Merit 1: sammenlagtscore for deg over alle tellende tirsdagsturneringer gjennom hele sesongen, og
Order of Merit 2: eclectic - som vil si ditt beste resultat gjennom sesongen på hvert av banens 9 hull, prestert i en tellende tirsdagsturnering, og lagt sammen over 9 hull.