Innspurt i matchplay 2021 for damene

per 20. august:
Vi var i år 20 glade golfere som gikk i gang med matchplay 2021. Som i fjor, startet vi med et innledende gruppespill slik at alle deltakere får spilt flere matcher før vi kommer til utslagsmatchene i finalerundene. Gruppespillet er nå sluttført, og utslagsmatchene er i gang. Se vedlegg for oppdatert info om hva stillingen er.

Tidsfrister (når alle matcher skal være ferdigspilt):
Gruppespill: innen 4. juli 2021
Kvartfinaler: innen 22. august 2021
Semifinaler: innen 19. september 2021
Finale og bronsefinale: spilles
lørdag 25. september 2021,
sammen med herrenes finaler

Det vil være stas om finalistene får tilskuere når de spiller finalekampene! Det er fint å være publikum på bakkekammen over fairway på hull 8, utenfor teestedene på hull 1. Og selvsagt er det spennende å være rundt green på hull 9/18! Vi legger ut en nyhetssak om dette og de aktuelle tidspunktene den lørdagen. Følg med - følg med!

-------------------------------------------------------------------------------------tidligere info:
Deltageravgift kr 150,- settes inn på damekomitéens konto: 8601 89 93823, innen 24. mai 2021. Husk å ta med info om eget navn, medlemsnummer - og at det gjelder Matchplay.

Gruppeinndelingen følger i det første vedlegget her, med kontaktinformasjon til deltakerne.  Det andre vedlegget viser oppsettet for alle matchene. Matchene kan dere spille i den rekkefølgen dere selv vil, ut fra når det passer for begge spillere å spille.
  • Vi ber spillerne i hver gruppe raskt ta kontakt med hverandre for å avtale dato og tid for å spille matchrunden.
  • Vinneren av hver match har ansvar for asap å sende resultatet på epost til annecingebretsen@gmail.com eller på SMS til tlf. 45401518
Under følger viktig informasjon om hvordan dette skal gjennomføres, informasjon som vi ber alle spillere sette seg godt inn i. Har dere spørsmål, så ta kontakt med Anne Christine.
Lykke til, alle sammen!

Matchplay damer 2021: Forklaring og regler
  • I de innledende rundene i gruppespillet skal matchene spilles over 9 hull med fullt spillehandicap.
  • I utslagsrundene (fra kvartfinaler og videre) skal hver match spilles over 18 hull med fullt spillehandicap, hvor vinneren er den som leder med flere hull enn det er hull igjen å spille på runden. Man kan da velge å avslutte runden eller spille den ferdig - gitt at spillerne er enige om at selve matchen er avgjort.
  • Hvis spillerne er enige, kan man spille 9 hull også i utslagsrundene.
Spilleplanen for Matchplay 2021
I de innledende rundene er spillerne satt opp i 4 grupper à 5 spillere. Alle spiller en match mot de 4 andre i gruppen. De innledende rundene spilles over 9 hull. Se vedlegg for oversikt over gruppeinndeling og kontaktinformasjon.

Om gruppespillet
:
  • De to beste i hver gruppe går videre til utslagsrundene. I gruppespillet gis det 3 poeng for seier og 1 poeng for uavgjort.
  • Ved lik poengsum vil innbyrdes oppgjør telle.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Beskrivelse av konkurranseformen Matchplay

Per 28.5.21: Korrigert informasjon om tildeling av slag på 18– og 9-hulls matchplayrunder.
Vi har nå konferert med herregruppen og med diverse golfkilder på internett, og følgende gjelder fra nå for alle runder av matchplay på Grini GK:
Utgangspunktet er at antall mottatte slag (spillehandicap) alltid gjelder for 18-hullsrunder, og at dette også er utgangspunktet når vi i gruppespillet spiller bare de første 9 hullene (front nine). Derfor skal eksempelet under vise den prosedyren vi alle følger når vi skal se konsekvensen av evt forskjell i antall tildelte slag på en 9-hulls matchplayrunde i gruppespillet vi nå går igang med.

Eksempelet:
  • Spiller A har 36 tildelte slag på 18 hull. Spiller B har 23 tildelte slag på 18 hull. Differansen er da 13 slag over 18 hull.
  • Disse 13 slagene som spiller A har flere enn spiller B over 18 hull, fordeles på scorekortet ut fra hull-indeks 1 til og med hull-indeks 13.
  • Når det er gjort, ser man lett hvor mange hull spiller A har 1 slag mer enn spiller B på de første 9 hullene, og hvilke hull dette er.
  • I dette eksempelet fra Grini GK vil spiller A har 1 slag mer enn spiller B på 7 av 9 hull på front nine - som er det vi spiller i vårt gruppespill.
  • I gruppespillet med bare 9-hullsrunder som tilsvarer front nine, er det dette felles utgangspunktet spillerne må være helt enige om før utslag slås fra tee på hull 1.
Resultatet:
  • Spilleren med lavest netto score på hullet vinner hullet.
  • Ved lik netto score deles hullet.
  • En match er vunnet når en spiller leder med et antall hull større enn antallet hull som gjenstår å bli spilt.
Resultatet noteres etter følgende logikk:
  • Hvis en spiller leder med 3 hull og det er 2 hull igjen å spille, skrives resultatet 3 & 2
  • Hvis en spiller leder med 2 hull og det er 1 hull igjen å spille, skrives resultatet 2 & 1
  • Hvis det står likt etter 8 hull, og den ene vinner på hull 9, skrives resultatet 1&0
  • etc. etc.
Og: Er resultatet likt etter 18 hull (evt. 9 hull) i utslagsrundene (altså ikke i gruppespillet), spilles det Sudden Death fra hull 1 til en av spillerne har vunnet ett hull. Eventuelle tilleggsslag tilkommer på nytt.

LYKKE TIL!