Herrer - Gruppen for alle herrespillere fra 20 år og til 99 år.

Grini Matchplay Herrer 2019

Av: Stein S. Hovden  |  Publisert: 14. oktober 2019  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Da var Grini Matchplay Herrer 2019 unnagjort.

32 herrer, som herrekomiteen hadde satt som tak, var påmeldt da fristen gikk ut 24 mai.
Nytt av året var at vi innledet konkurransen med gruppespill. Det ble satt opp 8 grupper av 4 spillere der alle i gruppen møtte hverandre og der de to beste i hver gruppe gikk videre til 1/8 dels- finaler. Gruppe- matchene gikk over 9 hull og i flere av gruppene ble det ikke avgjort hvem som avanserte fra gruppespillet, før de siste matchene i gruppen var spilt.

De fleste deltakerne synes det var positivt at vi innledet med gruppespill. Dette gjorde at det ble minst 3 matcher på hver og at det i vårsesongen var en god del mer prat om Grini Matchplay blant både deltakere og andre medlemmer i klubben.

Følgende spillere gikk videre fra gruppe-spillet:
Gruppe 1: Emil Sundstø og Karl Torstein Hetland.
Gruppe 2: Tore Gundersen og Agnar Berggren.
Gruppe 3: Jens A. Nes og Jens Kristiansen.
Gruppe 4: Eirik Günther-Ellefsen og Thorbjørn Gjerde.
Gruppe 5: Kayse Günther Greging og Terje Krogh.
Gruppe 6: Kjetil Ramsøy og Knut Eirik Rørnes.
Gruppe 7: Jan Wilhelm Dahl og Stein S. Hovden
Gruppe 8: Andreas Horstad og Inge Trandum.

Alle gruppespill- matchene ble stort sett gjennomført til avtalt tid, men i gruppe 2 fikk dessverre Anders Eknes ikke spilt sine matcher på grunn av lei skade.

Da det var avgjort hvilke to spillere som gikk videre fra gruppene, var det så klart for 1/8 dels- finaler som gikk over 18 hull. De fleste 1/8 dels- finalene var ganske jevne, bort sett fra at Kayse vant solide 5&4 over Thorbjørn. I machen mellom Emil og Inge måtte det avgjøres på omspill der Emil avgjorde på hull 19. De andre som gikk videre til ¼ finaler var Jan Wilhelm, Kjetil, Eirik, Tore og Jens A.

I kvart- finalene var det Jan Wilhelm, Kjetil og Kayse som vant sine matcher. Andreas H. måtte dessverre gi seieren til Tore på w.o..

Det var så klart for semifinaler der Kjetil tok en solid 5 &3 seier over Jan Wilhelm. I matchen mellom Tore og Kayse ble det mye jevnere, men Kayse kunne til slutt bokføre en seier med 2 hull opp etter 18 hull.

Finalespillet var satt til 29. september, men grunnet utenlandsreise ble bronse-finalen spilt noe senere. I bronse-finalen trakk Tore til slutt det lengste strået og vant 3 &2 over Jan Wilhelm.

Finalen ble spilt til riktig tid, men regn og dårlig vær gjorde spille- forholdene noe krevende.
I finalen var det Kjetil og Kayse som skulle avgjøre hvem som stakk av med pokal, gavekort, heder og ære. I finalen fant Kayse fram godspillet og tok en tidlig ledelse og var 4 opp etter ni hull. Dette var en litt for stor ledelse til at Kjetil klarte å utligne og slutt- scoren ble til slutt en solid 6&5 seier til Kayse.

Herre-komiteen gratulerer Kayse med seieren og takker alle deltakerne for en innholdsrik og spennende Grini Matchplay Herrer 2019 og satser på at alle sees igjen til neste års turnering.