Herrer - Gruppen for alle herrespillere fra 20 år og til 99 år.

Oppsummering Grini Matchplay Herrer 2020

Av: Kevin McFadden  |  Publisert: 29. september 2020  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Lørdag 26. september ble finalespillet i Grini Matchplay Herrer 2020 avgjort.

Etter en finaleseier mot Anders Eknes kunne Erik Arenstedt krones som seiersherre av årets matchplay for herrer.

32 herrer, som herrekomiteen hadde satt som tak, var påmeldt da fristen gikk ut 4 mai.
Vi fortsatte med fjorårets nyvinning med innledende gruppespill. Det ble satt opp 8 grupper av 4 spillere der alle i gruppen møtte hverandre og der de to beste i hver gruppe gikk videre til 1/8 dels- finaler. Gruppe- matchene gikk over 9 hull og i flere av gruppene ble det ikke avgjort hvem som avanserte fra gruppespillet, før de siste matchene i gruppen var spilt.

Alle deltakerne synes det var positivt at vi innledet med gruppespill. Dette gjorde at det ble minst 3 matcher på hver og at det i vårsesongen var en god del mer prat om Grini Matchplay blant både deltakere og andre medlemmer i klubben.

Følgende spillere gikk videre fra gruppe-spillet:
Gruppe 1: Anders Eknes og Tor Arild Holst-Larsen.
Gruppe 2: Kayse Günther Greging og Anssi Puska.
Gruppe 3: Ole Petter Remman og Lars Fjell.
Gruppe 4: Jan Willhelm Dahl og Stein Sverre Hovden.
Gruppe 5: Aldo Echegaray og Morten William Knudtzon.
Gruppe 6: Per-Harald Hansen og Andreas Horstad.
Gruppe 7: Eirik Kristoffer Günther-Ellefsen og Erik Arenstedt.
Gruppe 8: Kevin McFadden og Karl Torstein Hetland.

Alle gruppespill- matchene ble stort sett gjennomført til avtalt tid. Noen av gruppene var jevne og ble avgjort på de siste matchene, på interne oppgjør eller summen av antall hull opp. Mens i andre grupper ble det klart ganske tidlig hvem som avanserte.

Da det var avgjort hvilke to spillere som gikk videre fra gruppene, var det så klart for 1/8 dels- finaler som gikk over 18 hull. De fleste 1/8 dels- finalene var ganske jevne, bort sett fra at Aldo vant solide 5&4 over Karl Torstein. De andre som gikk videre til 1/8 dels- finaler var Anders, Kayse, Eirik K. Erik A. Morten, Ole Petter og Tor A..

I kvart- finalene var det Anders, Aldo Erik A. og Ole Petter som vant sine matcher. Ole Petter overbeviste med en solid 4&2 seier over Tor A. mens de andre matchene var jevnere, der Aldo vant knepent på siste hull.

Det var så klart for semifinaler der Anders slo Aldo og der Erik A. slo Ole Petter.

Finalespillet var satt til 26. september der både herrenes og damenes kamper ble avgjort. Det ble i år som i fjor spilt i ordentlig høstvær med mye regn, mye vind og relativt lave temperaturer. Banen var også noe våt etter en natt med regn. Men spillerne var godt kledd med både lue og votter
I bronsje- finalen fikk Aldo en bra start og var på et tidspunkt 3 opp. Et sterkt comeback av Ole Petter gjorde at det stod likt i matchen på hull 18. På avslutningshullet slo Ole Petter ballen out of bounds og dermed kunne Aldo sikre seg 3. plassen.

I finalen gikk Anders og Erik A. gikk med Grete og Lise, finalistene i dame-matchen og stemningen i ballen var upåklagelig. I finalen tok Anders en tidlig ledelse, men Erik A. utlignet raskt og matchen bølget litt fram og tilbake fram til hull 5 der Erik begynte å feste grepet og plutselig vant 4 hull på rad. Anders tok hull 9 og 10 og da var Erik A. bare 2 opp igjen. Derfra og inn kom derimot Anders aldri nærmere. Erik A. traff fairwayer og puttet solid slik at Anders stadig måtte ha par for å dele hullene, noe han ikke fikk til hele tiden. Da Erik A. rullet i på 6 slag på hull 16, var matchen avgjort og Erik A. vant dermed 4&2 og kunne da juble for en solid seier i Grini Matchplay 2020.

Herre-komiteen gratulerer Erik A. med seieren, Anders  med 2. plassen og Aldo med en fin fin 3. plass.

Komiteen takker også alle deltakerne for en innholdsrik og spennende Grini Matchplay Herrer 2020 og satser på at alle sees igjen til neste års turnering.