Seniorer

Mixed matchplay Seniorgruppen

Av: Anita Mathiesen  |  Publisert: 18. september 2022  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Seniorgruppen har for første gang gjennomført en mixed matchplay turnering.

Herre- og damegruppen i Grini Golfklubb har i mange år arrangert matchplay turnering med start rundt månedskiftet mai/juni og avslutning i september. Det har vanligvis vært få spillere fra de eldre seniorer med i dette spilleformatet, men blant «yngre» seniorer har dette blitt et meget populært spilleformat med etterhvert stor deltagelse.
Seniorkomiteen besluttet derfor at man i år for første gang skulle arrangere en matchplay turnering for spesielt den eldre del av seniorene. Denne ble gjennomført som en mixed matchplay med deltagelse av både damer og herrer i samme turnering.

Premievinnerne etter avslutning på matchen på hull 16.

I alt 18 spillere meldte seg på turneringen, 15 herrer og 3 damer, og ble delt inn i 6 grupper à 3 spillere med en ren damegruppe og 5 herregrupper. Alle deltagere i gruppene fikk således spilt 2 matcher i den innledende runden. Gruppevinnere ble Ruth Solem, Helge Evensen, Per-Gunnar Løken, Magne Moe, Kjell Homelien og Knut Søren Kjølstad. Gruppevinnerne spilte deretter utslagsmatcher, vinner gruppe 1 mot vinner gruppe 6, 2 mot 5, og 3 mot 4.
Til finalerunden gikk Ruth Solem, Helge Evensen og Per-Gunnar Løken. Finalerunden som skulle spilles over 18 hull ble spilt tirsdag 13.9. Dagen før var banen delvis stengt grunnet dressing og sanding av fairways. I tillegg var det meldt store nedbørsmengder kvelden før og gjennom natten. Kombinasjonen av dressing og store nedbørsmengder reiste tvil om det var mulig å gjennomføre finalespillet, men heldigvis sluttet det å regne tidlig om morgenen og været ble riktig bra etter hvert med ganske gode spilleforhold.
Helge Evensen ble forhindret fra å delta i finalen som derfor ble spilt mellom Ruth Solem og Per Gunnar Løken. Ruth vant det første hullet, men Per-Gunnar kom tilbake og skaffet seg en ledelse som vekslet mellom 1 og 3 opp. Matchen gikk helt til hull 16 hvor Ruth var uheldig med å slå ballen out-of-bounds, og Per Gunnar vant derfor 3&2 (3 opp med 2 hull igjen å spille).  Det smakte godt med kaffe og is på terrassen etter en lang runde. Premieutdelingen skjedde i forbindelse med seniorturneringen torsdag 15.9.
Alle deltagere syntes det var morsomt med et annet spilleformat enn de sedvanlige spilleformer. Vi håper derfor at mange flere vil melde seg på til mixed matchplay i 2023-sesongen.

Takk till Arnulf Skjennald for ypperlig turneringsledelse!