Informasjon - Matchplay - Damer - 2019

Start påmelding:Se Golfbox
Slutt påmelding:Se Golfbox

Beskrivelse

Matchplay er et morsomt spilleformat der man spiller mot en motstander, og hvor det gjelder å vinne flere hull enn motstanderen. Så i matchplay noteres ikke poeng, men hvem som vant hullet, hull for hull. Vinneren er da den som har vunnet flest hull. Følgelig er det da også slik at om den ene spilleren har vunnet flere hull enn det er hull igjen å spille, er matchen over. Da noteres resultatet med antall hull vunnet+antall hull igjen. Ex noteres 3&2: det betyr at A leder med tre hull med 2 hull igjen å spille= A har vunnet matchen. Paret kan selvsagt fullføre runden, men matchen er over. Er det likt etter 9 hull, spilles det Sudden Death fra hull 1 til en av de to har vunnet ett hull. Eventuelle tilleggsslag tilkommer på nytt. Vinneren har ansvar for å skrive opp resultatet på damenes matchplay-oversikt på tavlen på turneringskontoret. Deltageravgiften er kr 100,- for sesongen, og betaling settes inn på damekomitéens konto:
8601 89 93823 (Husk å skrive merknad: matchplay + navn + medlemsnummer).

STATUS FOR ÅRETS MATCHPLAY PER 14. JULI (se også bildet):
* Runde 1, med 8 deltakere, er ferdigspilt. Etter den runden gikk fire spillere videre: Ann-Marie Kjos, Trine Grønn, Inger Edvinsen og Grete Cecilie Danielsen.
* I kvartfinalen møter de fire nye spillere som ikke deltok i runde 1:  Lise Norgren, Liv Bjørg Dyreng, Anne Christine Ingebretsen og Sidsel Line Nyquist Langmyhr.
Tre kvartfinaler er ferdigspilt: Liv vant en overlegen seier mot Trine (6&4), Lise måtte jobbe til siste hull for å slå Ann-Marie (1&0), det samme måtte Inger for å slå Anne-Christine (1&0). Matchen mellom Grete og Sidsel Line blir spilt i august.
* SEMI-FINALER I JULI-AUGUST:
- Liv Dyreng mot Lise Norgren
- Inger Edvinsen mot vinner av kvartfinalen mellom Grete og Sidsel Line

Følg med, følg med -  finalen nærmer seg!
--------------------
Frister for gjennomføring av rundene i matchplay:
1. og 2. runde: Søndag 30. juni
3. runde: Søndag 25. august
4. og evt 5. runde: Søndag 29. september

Regler for Matchplay Damer 2019
En match spilles av to spillere. Hver match spilles over 9 hull med 3/4 spillehandicap (det som avgjør hvor mange tildelte slag hver spiller har på hvert hull).

Hvordan finne ditt 3/4 spillehandicap og antall tilleggsslag:
Om spiller A har nøyaktig handikap 30,1 vil hun under matchplay ha spillehandikap 30.1 * 3/4 = 22.6. Ut fra slopetabellen for Grini golfbane for damer/rødt/45, finner man tallet 22.6 og leser av antall mottatte slag for et spillehc 22.6. Det samme gjøres for spiller B, og antall mottatte slag noteres på kortet for begge spillere. Da vil det framgå hvor mange flere eller færre slag spiller A har enn spiller B.

Har fex A ut fra sitt spillehc fått tildelt 4 slag mer enn B, fordeles disse 4 tilleggsslagene på de fire hullene på banen med lavest indeks. A har altså ett slag mer enn B på hulllene med indeks 1 til 4. Så om B kommer først i koppen, betyr ikke det at B har vunnet hullet: hvis A har ekstraslag på hullet, kan A gå i koppen etter B og likevel notere hullet som vunnet eller uavgjort.