Damer

Den store matchplay-dagen i Ryder Cup-stil!

Av: Trine Grønn  |  Publisert: 28. september 2021  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Finalene i årets matchplay for både damer og herrer ble spilt på Ryder Cup-lørdagen. Det måtte jo få noen konsekvenser!

Fra gruppespillet for 20 damer gjennom juni og juli, gikk 8 spillere videre til matchplay kvartfinaler og semifinaler.  Den store finaledagen da alt skulle avgjøres, ble lørdag 25. september - samme helg som Ryder Cup gikk av stabelen i USA. Da spiller Europas beste golfteam match-spill mot USA´s beste team over tre dager. Dette er det internasjonale høydepunktet for alle golf-nerder, så Kayse og klubben pyntet både kafeen og uteområdene med flagg  og farger i full Ryder Cup-stil. Flott skue!

Dame- og herrekomiteen gikk da inn for å  legge opp til en Ryder Cup-ramme også rundt matchplay-finalene for damene og herrene, slik at det ble både folk og stemning på og rundt banen når våre matchplay-finalister skulle avgjøre sine kamper. Før finalistene slo ut lørdag formiddag, startet derfor 12 herrer i rødt og sort (USA-teamet) til matchspill mot 12 damer i blått og hvitt (Europa-teamet), og dagen for Grini Ryder Invitational var i gang!

Damenes Europa-team var forsterket med to fantastiske golftalenter fra junior jenter, Nora Sophie Johnsen (12 år) og Sarah Fondenær (14 år). Damene bet godt fra seg både i foursome-matchene over første 9 hull , og særlig i single-matchene over siste 9 hull. Men USA-teamet ble for sterke for damene, så herrene vant fem av seks foursome-matcher (5-1 poeng), og tok 7 av 12 mulige poeng i single-matchene.
Resultatet kort oppsummert: USA-teamet: 12 poeng, Europa-teamet:  6 poeng.
Gratulerer til herrene - Grini Ryder-pokalen ble deres denne gangen! Og TAKK til alle på begge teamene for innsatsen og den gode stemingen - dette var moro! Se reportasjen derfra HER

Så var tiden inne for alle Grini Ryder-deltakere til å heie fram matchplay-finalistene på de siste hullene i sine respektive finalematcher. Fra utslaget på hull 1 hadde vi god utsikt til hull 16 og 17, og stemningen var høy også rundt green på hull 18.
Resultater i damenes matchplay 2021:
  • Gull: Gro Hustoft
  • Sølv: Liv Bjørg Dyreng
  • Bronse: Lise Norgren
Gratulerer til våre svært så golfdyktige vinnere - og takk til alle matchplay-deltakere for flott innsatsen gjennom denne sesongen!