Banestatus april

Av: Erik Holmen  |  Publisert: 11. april 2024  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Endelig er hele teamet på plass og vi er godt i gang med forberedelser for sesongen 2024

Vinteren er definitivt over, men de siste par ukene har været vært veldig skiftende. Vi har sett banen nesten helt snøfri to ganger, kort tid etterfulgt av snø igjen, men fremtidsutsiktene ser endelig litt lysere ut laugh

Vi fjernet plastduken på alle greenene før påske og har siden hatt på fiberduk som beskytter de mot kaldere dager og netter. Ved første inspeksjon ser det ut til å ha vært noe vinterskade på enkelte greener, men vi starter nå å reparere disse områdene så de bør være relativt klare til sesongåpning.
Temperaturen i bakken har endelig begynt å komme godt over frysepunktet (i dag tidlig på 7,5 grader!) og det gjør at vi allerede denne uken setter i gang vanningssystemet for sesongen. Dette betyr at vi kan begynne vårt gjødselprogram for å få den gressveksten vi trenger. Temperaturen spiller imidlertid fortsatt den viktigste rollen på denne tiden av året, så vi håper det ikke endrer seg for mye kommende uker.
Vi beholder duker på områder der vi har sådd for å prøve å hjelpe med temperaturene når det er nødvendig.

Fairways og tee'er har overlevd vinteren godt og ser friske og fine ut. Reparasjonsarbeid vil være minimalt, og vi ser ut til å være i en god posisjon for å begynne med dressing så snart som mulig i år og forhåpentligvis få til første runde allerede før vi åpner!

Generelt så ser det meste altså bra ut wink

Som informert under Årsmøtet, ønsker vi i år å sikre minimal nedetid når vi først har mulighet til å åpne, og ha fokus på det viktige målet for kommende sesong, der vi skal sikre mest mulig spill og tilgjengelighet på alle flater for medlemmer fra vi åpner til vi stenger igjen.
Det har vært flere prosjekter som har pågått rundt banen siden vi stengte ved slutten av fjoråret, som alle vil forbedre golfbanen for kommende sesong.
Dammen er renset og sivene rundt kanten på hull 2, 3 og 4 er fjernet i sin helhet, noe som ikke bare gir oss et mye renere utseende, men også øker mengden vann vi kan lagre til bruk under tørre perioder. Trappene opp til både tee 45 og tee 52 er blitt erstattet. Vi har påbegynt arbeidet med byggingen av en ny tee på hull 7, som vil tilby et ekstra alternativ for spill på hullet. Tee 45 på hull 6 holder på å bli ombygd og utvidet slik at vi kan spre belastningen.
Alle disse prosjektene vil være ferdige før vi åpner, slik at det blir så få forstyrrelser som mulig i golfsesongen vår.

I tillegg setter vi snart i gang å drenere både rangen og puttinggreenen.
Rangen kommer til å være klar til sesongstart, men deler av puttinggreenen kan muligens trenge et par ekstra uker.

Baneåpning?
Det er fortsatt litt tidlig å gi en klar indikasjon på når vi kan åpne våre fasiliteter. Lite trolig at vi er i april når vi kan ønske alle tilbake, men vi håper å kunne ha mulighet til å åpne tidlig i mai. Vi trenger at temperaturen gradvis øker og det ikke blir for mye nedbør de neste + 3 ukene.
Det er fortsatt en relativt lav temperatur i bakken og vi trenger at denne øker for å skape en stabil gressvekst med friske og solide røtter for å tåle belastningen. Vi krysser fingrene for at den positive utviklingen fortsetter!

Vi håper i tillegg til å kunne åpne deler av treningsområdet litt før, men må også her bare se ann utviklingen. Vi er i hvert fall i gang med å gjøre alt klart, så med en gang muligheten byr seg, åpner vi opp!

Forhåpentligvis kan vi komme tilbake med noe mer konkret om ikke så lenge, og med en gang vi har noen nytt følger oppdateringene fortløpende smiley

Hilsen banemannskapet