Herre og Damenes Mini Tour 2020

Av: Stein S. Hovden  |  Publisert: 8. juni 2020  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Da har vi fått arrangert årets Mini Tour. Nytt av året var at damene også arrangerte sin Mini Tour sammen med herrene.

Vi vil først komme med en MEGET STOR takk til Bent Uvaag Johansen som måtte trekke seg fra turnering pga. skade, men satt i sekretariatet hele helgen og sørget for at alle scorene ble registrert når spillerne kom inn.

I årets Mini Tour var det 48 stk. herre spiller og 12 stk. dame spillere påmeldt. I herrene spilte det to klasser Super elite (opp til 13.0 i HCP) med 10 stk. spillere og elite med 38 stk. spillere.

For herrene var det 43 stk. som var med alle tre dagene og 4 stk. som deltok enten en eller to dager. Hos damene spilte 11 stk. alle tre dagene, men en spilte kun spilte den ene dagen.

Herregruppen hadde håpet på en noe større deltakelse fra dame gruppen, så vi håper flere damer stiller neste år. Det ble kjørt rene dame og herre flighter alle tre dagene, med startliste etter rangert etter fredagens og lørdagens runde for den siste dagen.

Dessverre hadde vi ikke værgudene med oss denne helgen, så det var mange våte spillere som kom inn etter runden sin, men det virket som de fleste hadde fått tørket utstyret sitt mellom rundene. Selv om litt dårlig vær var stemningen alltid god.

Vi spilte alle tre dagene nettoscore med fullt handikap. På fredag ettermiddag starter vi kl. 17:00, og på lørdag og søndag ble de tidlig opp for de fleste med første start kl. 07:30.

Så til spillet og vi starter først med damene.

Fredagens runde viste mye godt spill hvor Grethe Brynhildsen tok en knapp ledelse med Par, foran Trine Grønn og Delores Guggenheim begge på +1, men det var flere som var tett bak.

Lørdag stilte damene opp med godt mot og flere var spente på hvordan det ville være å spille en tidlig konkurranse runde. Etter bra spill på fredagen virket det som damene hadde fått i gang svingen sin. Hanne Svagård hadde en solid runde på -3 foran Trine Grønn på -2 og Gro Hustoft på -1. Etter to dagers spill var Trine Grønn oppe i ledelsen med en total score på -1. Gro og Hanne hadde spilt seg opp til forholdvis andre og tredje plass.

Søndagen hadde en litt mer positiv værmelding, men dessverre fortsatte regnet også denne dagen med noe vind, så det var en relativt sur opplevelse for de som ikke hadde kledd seg skikkelig. Men også denne dagen var det mye bra spill og for å vinne søndagens turnering måte man under par. Igjen hadde Grethe en god runde og her klarte hun å få en runde på -1 og tok seieren foran Gro og Delores begge på par.

Sammenlagt etter tre dager:
Pos. Navn R1 R2 R3 Total
1 Gro Hustoft 37 34 35 106
2 Trine Grønn 36 33 38 107
3 Grethe Brynhildsen 35 39 34 108
4 Hanne Svagård 39 32 39 110
5 Sidsel Line Langmyrh 38 35 38 111

For herrene var det også mye bra spill og veldig jevnt.
Etter fredagens runde I super elite klassen tok Terje Burum dags seieren med par. Terje var to slag bedre en Anssi Puska som hadde +2 og Erik Günther-Ellefsen på +3.

I eliteklassen hadde Arne Figenschou en solid runde og endte på -2. Arne tok en knapp ledelse foran Erik Skarre-Botner på -1 og Espen Alvestad på -1. Ellers fulgte det 4 andre spillere på par, så her var det syv spillere innen to slag.

Hvis det var jevnt de andre dagene, var det super jevnt denne lørdagen. Her hadde vi fem spillere på par som kjempet om dags seieren. Som de de fleste vet rangeres spillerne etter følgende kriterier.
  1. Spille handikap,
  2. Matematisk etter siste 18, 9, 6, 3, 1
  3. Loddtrekning
Dagsvinner i Super elite ble Kayse Günther Greging foran Anders Eknes på bedre siste 3 hull. Mens Anders ble rangert foran Erik Günther-Ellefsen på bedre spille handikap.
Også for elite herrer var det mye bra spill og jevnt i toppen. Det var 11 spillere som var på Par eller bedre. Best denne dagen var Alf Kåre Andersen med -3. Arne Figenschou fortsatte det fine spillet og endte også denne dagen på -2 og klarte andre plassen. Arne knep andreplassen foran Ove Falk-Larssen med bedre spille handikap.
Søndagen sto for tur og det gode spillet fortsatte både for Super elite og for Elite. I Super elite klassen klarte Eirik å klatre opp fra sine to tredje plasser til første plass med en runde på -1. Denne søndagen kom Kevin McFadden på andre plass med +1 og Kayse på en tredje plass med +3.

Når vi kommer til Elite klassen forstår vi at herre spillerne liker ruskevær for her kom storspillet. Også denne dagen var det en stor andel under Par. Det var 10 spillere som var under par denne søndagen. Det var litt merkelig at ingen spillere klart å komme inn på Par, men ytterligere fem spillere kom inn på +1. Med 15 spillere på +1 eller bedre kan vi si at det er tøff konkurranse i denne klassen.

Best denne søndagen ble alltid blide Aldo Echegaray med meget solide -6, men Aldo fikk god konkurranse fra Harald Viken på meget respektable -4. Ytterligere to slag bak kom Stein S. Hovden på en fin tredje plass.

Sammenlagt etter tre dager:
Pos. Navn R1 R2 R3 Total Avg.
1 Alf Kåre Andersen 35 32 36 103 Bedre SH
2 Aldo Echegaray 38 36 29 103
3 Erik Skarre-Botner 34 34 36 104 Bedre SH
4 Espen Alvestad 34 34 36 104 Bedre SH
5 Harald Wiken 37 36 31 104

Vi tok noen bilder under søndagens runde, hvis du vil se disse finnes de her: https://grinigolfklubb.no/fotoalbum/herrer/mini-tour-2020

Både Dame- og Herrekomitéen takker alle spillerne for deltakelsen og håper vi blir like mange neste år eller flere spillere.
Selvfølgelig satser vi på strålende sol og varmt vær i 2021. Og hvem vet hvilke nettoscorer man kan komme opp med i sol.

Og her kommer de to lederballene inn etter avsluttet turnering.